Find din succesrig forretningsmodel

Din iværksætter eller virksomheds innovations succes starter med at forstå kundens behov og/eller pain samt hvordan din virksomhed lever løsningen på en profitabel måde. Ja sådan skaber du succes, men alligevel viser undersøgelser fra Harvard Business School, Shikhar Ghosh, at 75 % af alle nystartede virksomheder mislykkes. Det vil sige, at hver tredje virksomhed ikke opnår forventede succes. Problemet er netop forventet succes, da en virksomhed skal afprøve sin succesformel og JO HURTIGERE JO BEDRE.

  1. Test og afprøv dit produkt og forretningsmodel
  2. Din virksomhed og innovation er bygget op af samarbejde og relationer.
  3. Derfor begynd så tidligt som muligt, at interagere med leverandører, kunder og andre samarbejdspartner.
0
Tjen penge idag - Test din forretningsmodel - Pitch så tidligt som muligt

Minimum Viable Product - Trial & Error - Skaber din Succes

Det handler altså om at begynde så tidligt som muligt, at tilbyde og sælge et produkt / ydelse /løsning. Erfaret af Eric Ries og Steve Blank, som Minimum Viable Product der praksisser og er forfattere af Lean Startup tilgangen – se evt. link til Harvard Business artikel. Hvor der argumenteres for at et produkt bare skal opfylde en kundes minimumskrav. Det gælder om at fejle hurtigt end når alle pengene er brugt i den forkerte retning. Herved opnår virksomheden hurtigere, gennem feedback fra kunder, at kunne tilbyde et produkt, som skaber værdi for kunden. Udviklingen af produktet sker ved løbende feedback fra kunder og i forlængelse heraf forbedring af det oprindelige produkt. Hvis det viser sig, at produktet ikke skaber værdi, vil virksomheden hurtigere erkende dette og standse med at udvikle produktet og undgå store tab. Når det endelige produkt eller service er klar til at blive solgt, vil der allerede være en gruppe af kunder, der kender det og ønsker produktet. 

Lean Startup metoden er blandt andet erfaring af Eric Ries fra Silicon Valley, men har også fået større og større forskningsmæssig indflydelse.

Lean startup metoden er ikke kun for iværksættere, men også etableret virksomheder

Du skal altså være villig til at teste din forretning så hurtig som muligt

Entreprenørskabs forsker Saras D. Sarasvathy argumentere desuden drop budgettet, da du ikke kan forudsige dit produkts eller virksomheds succes. Det vil sige det svært at planlægge et forventet salg, omkostninger og overskud. Der er en lang række usikkerheder med hensyn til, hvordan kunder, leverandører, mellemhandlere og konkurrenter vil reagere. I stedet for at basere en virksomhed på, hvad du tror, du kan tjene, baseres den med denne tankegang på, hvad du vil kunne bære at miste. Det kan være en opsparing, lav løn i det første år, et banklån, egen tid i et halvt år eller lignende. Det giver ifølge Sarasvathy ro til at være afklaret med, hvor meget man kan overskue at tabe og komme videre i sin virksomheds succes. Arbejd derfor i stedet kreativt med dit tilladelig tab. Ja hvad du kan tåle at tabe for oddsene alene er ikke gode for at satse alle midler på førstegangs held i innovation og iværksætteri. DER SKAL VÆRE PLADS TIL FEJL OG LÆRE AF SINE FEJL. Men ikke desto mindre er det vigtigt at komme ud og snakke med dit marked inden kassen er tom, Du kan også måle innovationsprojektets eller din virksomheds cash burn rate. Det giver dig en forståelse af tidshorisonten og hvornår BreakEven skal ligge i tidshorisonten.


1 Kommentar

BrianCor · 28. marts 2020 kl. 11:33

Great web site! It looks extremely expert! Sustain the helpful job!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *