Din virksomheds internationalisering step by step

Den succesrige internationalisering starter med analyse og vurdering af markeder. Det handler om at få det helt rigtige beslutningsgrundlag. Når du kender din virksomheds konkurrencemæssige muligheder på et eller flere udenlandske markeder kan planlægningen og implementeringen af GO to Market strategierne starte.

International business er den helt rigtige strategi, når du ønsker at skalere din forretning. Det er en investering, der kan få din virksomhed på landkortet. Dog er der mange veje til vækst for din virksomhed det handler derfor om at træffe de helt rigtige beslutninger.

Internationaliserings guide

Din virksomheds internationalisering kan følge en Nordica Management Consulting tilgang, som er struktureret om følgende fem ledelsesbeslutninger, der relaterer sig til den internationale marketing proces:

  1. Beslutning om at internationalisere eller ej; herunder er det vigtigt at identificere motiver/årsager/barrierer.
  2. Beslutning om hvilke markeder/lande man skal gå ind på; på baggrund af makro-analyser, screeninger og analyser af markedspotentiale.
  3. Beslutning om hvordan man skal gå ind på de pågældende markeder, dvs. her beskæftige os med “entry modes” og fx distributører / agent valg.
  4. Beslutning om hvordan det internationale marketing program skal designes, dvs. her arbejdes der med marketing mixet på tværs af grænser.
  5. Beslutning om implementering og koordinering af det internationale marketing program. Grundlaget for international ledelse, forhandling, budgettering og kulturelle forskelle.

Resultat af denne analyse og beslutningsprocess vil give det helt rigtig grundlag for markedsvalg, salgskanaler, international marketingmix, strategi og evt. koordinering på tværs af markeder.


2 Kommentarer

Phyllis · 26. marts 2019 kl. 1:56

This is truly helpful, thanks.

Agustin · 18. april 2019 kl. 10:09

Thanks, it’s very informative

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *