Hvad er SEO?

SEO eller søgemaskineoptimering er når du arbejder med din hjemmesides rangering på fx Google. Dit formål er typisk at øge din hjemmesides trafik. Hvis du gerne vil have flere besøgende på hjemmesiden. Så læs med her for det handler i bund og grund om at optimerer dine tekster, billeder, videoer, links og overordnet site performance m.m. Dvs. du arbejder med placering på google og her er konkurrencen hård. For allerede på siden du ligger på idag er der 10 konkurrenter og sådan er det på alle siderne. Det handler alså om, at gør din hjemmeside relevant og søgemaskine lækker på netop hjemmesides budskab, formål og strategi. Det er en af kerne elementerne i god Online Marketing.

Hvilke søgemaskiner er relevant at inddrage i sin SEO Strategi og Analyse?

Søgemaskine Markedsandele Danmark

Søgemaskine Markedsandele Danmark

I de sidste 12 måneder har danskerne brugt Google, som deres fortrukne søgemaskine. Ca 95 % af søgninger i Danmark er via Google. I september og oktober er Google søgemaskine dominans steget til 97, 19 %. Bing, Yahoo!, DuckDuckGo, MSN og andre søgemaskiner har under 3 % af søgningerne i Danmark. Google er med andre ord markedsleder i Danmark, men også globalt med ca. 92 % af søgningerne på internettet. Derfor anbefaler vi de fleste kunder at fokuser på deres rangering på Google.

Hvad er Googles søgemaskine algorithme?

Der er ingen der kender Googles søgemaskine algorithme. Det er en forretningshemmelighed, men Google har over 200 rankingsfaktorer, hvor hver faktor kan have op til 50 variationer. Hvert år ændrer Google derforuden sin søgealgoritme omkring 500-600 gange. Med andre ord skal din hjemmeside løbende søgemakskinoptimeres for at udvikle eller fastholde din position som nr. 1 på side 1. Du kan lade dig inspirerer af denne SEO tabel, der kommer tættest på de faktorer der indgår i Google’s algorithme.

Hvorfor søgemaskineoptimering? 8 statistikker der ændrer dit syn på SEO

  1. Søgeresultats placering på første side er afgørende, fordi mellem 70% og 80% af brugerne ignorerer fuldstændigt betalte annoncer (Google Adwords).
  2. 93% af al hjemmeside trafik kommer fra en søgemaskine.
  3. Den rigtige SEO strategi giver 300% mere trafik til websteder end sociale medier.
  4. 87% af smartphone-ejere bruger en søgemaskine mindst en gang om dagen.
  5. 60% af klikene går til de tre øverste websteder i søgemaskinens resultater.
  6. 50% af søgninger er fire ord eller længere.
  7. Inbound Marketing, som f.eks. SEO, kostede 61% mindre end udgående leads, såsom direkte post eller cold canvas at konverterer.
  8. Men markedsføring der bruger både organiske SEO-teknikker og pay-per-click-annoncer, ser i gennemsnit 25% flere klik og 27% mere overskud i forhold til at bruge en enkelt teknik.

Med andre ord det er derfor vigtigt, at der er lagt den rigtige digital strategi for hjemmesiden.

SEO Guide – 4 Grundelementer

  1. Teknisk SEO: Søgemaskinen skal have de bedst mulige vilkår for at læse, forstå og indeksere dit indhold. Et godt værktøj til at finde din hjemmeside problemer og fejl er Google Search Console. Typisk fejl er at din hjemmeside ikke er responsiv mellem mobil, tablet og pc. Vi bruger stadigvæk computeren mest i vores søgninger, men mobilen og tablet står for næsten 30 % af søgningerne i Danmark. Andre fejl er browser kompatibelhed med hjemmesiden. Fx bruger danskerne oftest Chrom (56,34 %) og Safari (30,35 %). Desuden er hjemmesidens Load Time vigtig, da Google rater sitet ift. oplevet problemer af brugerne. Google læser med andre ord programmeringskoden, som typisk er HTML, CSS og/eller Javascript. 
    1. HTML – Hvad hjemmesiden kommunikerer (Titler, tekst og andet content).
    2. CSS – Hvordan hjemmesiden ser ud (farve, skrift osv.)
    3. JavaScript – Hvordan det virker (interaktivt, dynamisk m.m..)
  2. Søgeadfærd: Det handler om at forstå din målgruppes søgeord, søgeudtryk, søgefraser, søgeemner, søgetermer osv. Her er det vigtigt, at fx bruge viden fra Google Analytics, Google Search og Google Keyword planner. Du kan lave simpel søgeordsanalyse i Keyword planner, når du er AdWords-kunde. En anden mulighed er, at lave en intern SEO keyword brainstorm. En tredje mulighed er at lave en markedsanalyse og herunder undersøge målgruppen.
  3. IndholdContent er afgørende for din hjemmesides  SEO-optimering. Når du har undersøgt, analyseret og fundet søgevolumer. Så kender du din målgruppe og hvad der skal produceres af content på hjemmesiden. Lav derefter en SEO-baseret content plan over indhold og temaer, baseret på din målgruppes søgeadfærd. Du kan herefter redigere, optimerer og nyskabe content til din hjemmeside. Der strategisk rammer den gruppe mennesker, som din  hjemmeside henvender sig til.
  4. Links: Jo flere indgående links fra andre hjemmesider, social medier m.m. jo bedre indeksering i Google. Det handler derfor om at udvikle en strategi for Linkbuilding, fordi du gerne vil have links der peger på din hjemmeside og dit content. Brug Googles Search Console for her kan du se hvilke domæner der linker til din hjemmeside. Du kan også bruge andre værktøjer til at finde din konkurrenters links. Det er godt, at vide hvor dygtig konkurrenterne er i deres SEO strategi. Fx en Linkbuilding strategi er at dele dit content på sociale medier, og en anden er at blogge. Ja du skal blogge undersøgelser viser, at
    1. B2B marketingfolk med blogs modtager 67% flere Leads.
    2. Virksomheder, der blogger, modtager 97% flere sidelinks end dem, der ikke blogger.
    3. Virksomheder der blogger har 434% flere indekserede sider end dem, der ikke gør det. Det betyder større trafik og flere leads.
    4. Opdatering og genudgivelse af gamle blogindlæg kan øge trafikken mere end 100%

2 Kommentarer

Сialis · 31. december 2018 kl. 0:34

Outstanding quest there. What happened after?
Thanks!

    Nicolaj Hannesbo Petersen · 10. januar 2019 kl. 9:48

    Thanks Cialis for your comment.
    We are continually working with our clients Search Engine Optimization (SEO).
    This is a SEO guide we provide to our website visitors. Where the four SEO key elements are important in your websites Google, Yahoo and Bing ranking. If you understand the Technical SEO of your Website, Your Audience Search Engine Behavior, the Content your Audience Value and Link-building you are going to become number one in your business area.

    We provide also customized SEO strategies that are vital to differentiate and target your communication with your segments and markets.

    You are most welcome to add a question or comment.

    We are always ready to provide value for our audience 🙂

    Cheers
    Nicolaj

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *